ruk-ruk
RUK, RUK, DRAUDZIŅ!
Tagad tu pirmais uzzināsi visas cūcības un jautrības!
close button

Ziņo detektīvi no Kandavas PII "Zīļuks"

1

Sūtam sveicienus Cūkmenam! Paldies, ka apciemoji mūs rudenī.

Cūkmena detektīvu aktivitātēs piedalāmies 1. gadu. Centāmies izpildīt visus uzdotos uzdevumus, un šeit būs neliels ieskats mūsu aktivitātēs:

2

Bērni zīmējumos attēloja, ko var darīt mežā (ogot, sēņot, priecāties par ziediem, kokiem, dabu, slēpot u.c.)

4

Pārrunājam, ka mežs mums dod skābekli, mums jācenšas mežu atjaunot un uzturēt tīru.

3

Pēc grāmatas "Meža draugi" izlasīšanas, bērni zīmējumos attēloja mežā sastaptos dzīvniekus.

5

Noskaidrojām, kāpēc ir nepieciešami koki, ko no tiem var iegūt. Ko drīkst un ko nedrīkst darīt mežā. Aicinājām vecākus piedalīties makulatūras un bateriju vākšanā, lai saudzētu dabu.

6

Mazie detektīvi ir gatavi doties pētīt pēdiņas sniegā.

7

Ar interesi vērojam pēdiņas sniegā. Tiek izvērsta diskusija, kam pieder šīs pēdiņas? Kad vērojumus esam veikuši, steidzam pabarot zvēriņus.

8

Esam sagatavojuši gardu mielastu zvēriņiem.

9

Labs darbiņš padarīts!

10

Krāsojām ūdeni, pētījām kādas lietas ūdenī grimst un kādas negrimst. Pēc tam ūdens glāzīti iznesām laukā un sals to sasaldēja. Un mūsu vērojumi turpinās: Kas tur būs sanācis?

11

Katrs priecājās par savu veikumu, un katru dienu devās to aplūkot! Vai kaut kas nav mainījies?

12

Bet brīvajos brīžos mēs spēlējam Cūkmena dāvinātās spēles.

15

Vēl mums ļoti patīk pupiņu šķirošana.

14

Pupiņas var šķirot ar lielu aizrautību.

Pienākot pavasarim...

16

Stādam sīpoliņus, sējam zālīti (podiņus izveidojām  no pudelēm, olu čaumalām).

20

Uzmanīgi sējam zālīti olu čaumalās, jo zinām, cik tās ir trauslas.

17

Vērojam, kā aug sīpoliņi pašu darinātos podiņos.

18

Pēc 2 nedēļām. Veicam pētījumu, kā dīgst pupiņas.

19

Pētām, cik ilgi lido spalva? Bērni cenšas pūst spalvas un pēc iespējas ilgāk noturēt gaisā.

Laidāmies dejā pie "Tīru mežu himnas".

Lasām grāmatu "Par atkritumiem". Notiek diskusija, kāpēc ir jāvāc atkritumi, kas notiek, ja tos nesavāc? Piemērām: kukaiņi ielien pudelēs un vairs netiek laukā. Tāpēc ir nepieciešams mežā uzturēt kārtību.

Vēl turpināsim pētīt, vērot un ziņosim Jums! Un ar lielu prieku piedalīsimies Lielajā talkā, lai uzpostu mūsu skaistos mežus.

Ar cieņu, Kandavas pilsētas PII "Zīļuks" grupa "Zemenītes"

 

 

1

Detektīvi ziņo no Kandavas pilsētas PII "Zīļuks’" grupa "Zemenītes".

Paldies, ka esam novērtēti starp 30 labākajām grupām, esam gandarīti, ka Cūkmens mūs apciemoja personīgi.

2

Cūkmens bija patīkami pārsteigts par izveidoto izstādi – "Cūkmena detektīvi pirmā gada atspoguļojums"

3

Esam godam izturējuši Cūkmena "eksāmenu".

4

Kopā ar Cūkmenu iesējām eglītes.

5

Kopā ar Cūkmenu laižamies kopīgā "Cūkmena dejā". Devām svinīgu zvērestu, ka rūpēsimies par savu vidi un apkārtni, saudzēsim mežu.

6

Esam saņēmuši diplomus ar Cūkmena parakstu un zīmogu.

7

Tagad ziņosim par mūsu papildus aktivitātēm: Tikšanās ar mežzini, meža dzīvnieku izstāde.

8

Tēvu pēcpusdienā – "mājas putniem" gatavojām putnu būri.

9

Priecāsimies Cūkmenu redzēt nākamgad. Pildīsim zvērestu un aicināsim arī citu grupu bērnus  piedalīties šajā interesantajā projektā.

 

1

Sveiks, Cūkmen!

Jums ziņo detektīvi no Kandavas pilsētas PII "Zīļuks’". Mēs jau otro gadu piedalāmies ekoprogrammā Cūkmena detektīvi. Ļoti ceram, ka apciemosi mūs arī šogad. Un tagad mazs ieskats mūsu darbos:

Vispirms izveidojām "Meža noteikumu" plakātu.

2

Pēc tam lūdzām vecāku palīdzību, lai izveidotu savu zeķi.  Un tad, devāmies uz tuvāko mežu :)

3

Atradām mazos binoklišus un sākām pētīt lapas, augus.

4

Mūsu zeķu štābiņš

5

Meklējām krāsas dabā

6

Bērniem bija patīkams pārsteigums, kādas krāsas var iegūt no dabas materiāliem.

7

No savāktajiem dabas materiāliem izveidojām – piedzīvojumu ķērāju.

10

Katrs bērns veido savu meža dienasgrāmatu.

10
Vēl, protams, grāmatiņas papildināsim ziemā un pavasarī.

10

Ikdienā esam ļoti aktīvi un radoši. Pastaigas laikā veidojam mandalas, iesaistījāmies Rīcības dienā.

11

Mēs zinām, ka liela daļa atkritumu ir otrreiz izmantojami, ka tos šķirojot un otrreiz pārstrādājot mēs taupām dabas resursus. Tāpēc esam grupā izveidojuši arī savu plakātu "Atkritumu šķirošana ģimenē’".

12

Uz tikšanos ziemā! Ļoti cerams, ka būs sniegs :)

Ar cieņu, Kandavas pilsētas PII "Zīļuks" grupa "Zemenītes"

 

1

Sveiks, Cūkmen!

Sūtam sveicienus no Kandavas pilsētas  PII "Zīļuks". Šogad  ziema mūs lutina – esam kārtīgi izbaudījuši ziemas priekus, ķērām piedzīvojumus mežā. Solījumu turam un ziņojam, kā mums ir veicies ziemā.

Lūk, mūsu zeķu štābiņš – ziemā!

2 copy

3

Sarūpējām meža dzīvnieciņiem cienastu.

4Meklējām pēdiņas sniegā. Katrs centās atrast dažādus dabas materiālus, lai no tiem vēlāk pagatavotu mūzikas instrumentus.

5

6

Kad pēdiņas izpētītas, tad veidojām dažādus dzīvnieciņus.

7

Mēs izveidojām savu Meža grāmatu - ziemā, kuru papildinam ar saviem darbiņiem.

9

Mums top instrumenti meža muzikantiem!

10

Un šogad pat paspējām paslēpot :)

11

Devāmies apskatīt lielo sniega māju, kuru bija uzbūvējis viens no mūsu grupas bērniem.

Uz tikšanos pavasarī!  

Ar cieņu,

Kandavas pilsētas PII "Zīļuks", grupa "Zemenītes".

 

1

Labdien, Cūkmen!

Tev raksta cūkmena detektīvi no Kandavas pilsētas PII "Zīļuks" grupiņas "Zvaigznītes". Bija patiess prieks tevi satikt rudenī. 

2

Pēc tavas aizbraukšanas aktīvi darbojāmies. Iepazinām Tevi un noklausījāmies - Cūkmena leģendu. Un katrs izveidoja savu Cūkmena lelli. Pirms miega klausījāmies Meža netīro noslēpumu burtnīcu.

3

Netālu no mūsu bērnudārza teritorijas atrodas kalns, grava un meža ieloks. Tur mēs bieži pavadam savu brīvo laiku. Ejam rotaļās, meklējam dzīvnieku pēdas, ieklausamies pasaules skaņās. Tur atrodam akmentiņus, kociņus, sūnas, kastaņus, čiekurus, koku lapas, zīles u.c. Pēc tam tos izmantojam savos radošajos darbos.

45

6

Parasti uz sniega segas vieglāk saskatīt dzīvnieku atstātās pēdas, bet arī šogad varēja saskatīt, atrast putnu spalvas, apgrauztus čiekurus un atrast dažāda lieluma alas.  Katru gadu parūpējamies par meža dzīvniekiem un aiznesam cienastus. Arī par putniem rūpējamies un paši pagatavojam gardumus viņiem.

7

Diemžēl mežā atrodam cilvēka atstātus, izmestus atkritumus. Kopīgiem spēkiem tos savācam un nogādājam tos tiem paredzētajās vietās. Pēc tam pārrunājam, kur tiem jāatrodas. Izveidojām plakātu- Atkritumu šķirošana. Un intervējām vecākus - Vai ģimenē šķirojat atkritumus? Un kādus atkritumus šķirojat? Aptaujas rezultāti liecināja, ka lielākā daļa ģimeņu šķiro atkritumus.

9

Vēlāk tapa arī priecīgais mežs... :)

10

un bēdīgais mežs! :(

11

Rīcības dienai veltījām dienu "Par nākotni bez klimata krīzes". Veidojām plakātus un pievērsām sabiedrības uzmanību. Jo neviens nav par mazu, lai rīkotos!!! Mūsu veidotos plakātus varēja apskatīt Kandavas novada muzejā. Veselības dienas ietvaros rīkojām – "Dienu bez auto". Diena, kad bērni ieradās bērnudārzā ar kājām vai atbrauca ar riteņiem. Un veicām velobraucienu apkārt bērnudārzam.

12

Atbalstot dienu bez auto veicām eksperimentu "Baltā zeķe", kur uz mašīnas izpūtēja (mūsu Ekorūķis) uzvilka baltu zeķi un pabraukājās. Tad vērojām sakrājušos sārņus, kas nonāk gaisā.

Pēc svētkiem laidāmies "Cūkmena dejā". Brīvos brīžos, kad gribas izkustēties vai iesildīties dienai. Pēcpusdienas cēlienos spēlējam galda spēli "Meža detektīvi" un "Meža burtotavu". Šobrīd turpinām "Mežs rotaļlietu kastē". Klausījāmies stāstu par Lietaskoku un Vietaskoku. Un noskaidrosim kā no sēkliņas top koka rotaļlietas. Bet par to mēs Tev ziņosim vēlāk pavasarī.

Uz tikšanos - Cūkmena detektīvi no Kandavas pilsētas PII "Zīļuks" grupas "Zvaigznītes".

 

 

Labdien, Cūkmen!

Te tev raksta cūkmena detektīvi no Kandavas pilsētas PII "Zīļuks" grupiņas "Zvaigznītes". Šis gads ir bijis savādāks, bet ne mazāk aktīvs. Jo vairāk varējām laiku pavadīt dabā,  svaigs gaiss un darboties prieks virzīja mūs uz priekšu. Varam būt pateicīgi, ka mums netālu atrodas mežs. Un uz turieni varam doties, kad vien vēlamies.  Pirms devāmies- pārrunājām ceļu satiksmes  un drošības noteikumus mežā, izspēlējām dažādas situācijas, kuras mūs sagatavoja pārgājienam, izvēlējāmies atbilstošu apģērbu un devāmies ceļā.

1

Pārgājiens pretī rudenim

Pirmais bija rudens pārgājiens - vērojām, sasmaržojām, ieklausījāmies un saskatījām, kas ir mainījies- nobirušas lapas, peļķes, līst lietus, putni lido prom u.c. 

3

Tad uzdevums bija atrast kastani, zīli ar cepurīti, čiekuru, skaistāko rudens lapu, īpašu akmeni, sēni. Pēc tam bērni prezentēja savas atrastās lietas un dalījās iespaidos.

7

Pārgājiens uz Kandavas brīvdabas  estrādi "Ozolāji".

Vērojām apkārtni, meklējām pazīstamos kokus, salīdzinājām to pazīmes, pētījām augstumu, stumbru resnumu, lapu formu un krāsu, mizas tekstūru.

4

Stumbra resnumu mērījām ar dziju, bērnu skaitu un tā noteicām visresnāko ozolu.

8

Atkāpāmies no koka tik tālu, lai skatoties uz to atmuguriski sev starp kājām, redzētu koka galotni. Un tad no šīs vietas devāmies atpakaļ, skaitot soļus (lielus soļus) un noteicām aptuveno koka augstumu metros. Uz lapas ar krītiņiem zīmējām koka mizas tekstūru. Salasījām dažādu koku lapas, lai vēlāk ar tām darbotos.

Uzzīmē savu mīļāko koku

9

12

Ko es sajūtu dabā

Devāmie pastaigā "Ko es sajūtu dabā". Rosinājām  ieklausīties, sasmaržot gaisu, sajust vēju, vērot apkārtni. Nosaucām dabas parādības, raksturojām laikapstākļus, veidojām teikumus

Es sajutu kaut ko aukstu...

Es sajutu kaut ko siltu...

Es sajutu kaut ko slapju...

Es sajutu kaut ko maigu...

Es sajutu kaut ko nesaprotamu u.c.

13

Rudens talka

Un, protams, piedalījāmies rudens talkā - zinām, ka jāsaudzē daba un tās resursi un labprāt iesaistamies tuvākās apkārtnes sakopšanas darbos.

14

  1. Pārrunā sakoptas vides kritērijus;
  2. Izvēlas atbilsošu apģērbu, darbarīkus - grābekļus, slotas, maisus, darba cimdus;
  3. Rosina sagrābt lapas rotaļlaukumā un aizvest tās uz komposta kaudzi;
  4. Sadala darbus;
  5. Izmēģina dažādas kustības un satvērienus- kā ērtāk grābt lapas, kādā virzienā;
  6. Pēc paveiktā darba vēro kāda izskatās sakopta vide un nesakopta vide;
  7. Priecājas par paveikto darbu.

15

Pacienāsim meža zvērus

Pilnveidot un nostiprināt bērnu interesi par meža zvēriem ziemā.

16

Uzdevumi: 

  1. Sarūpēt cienastu meža dzīvniekiem.
  2. Izvēlēties vietas, kur novietot barību zvēriem.
  3. Saskatīt un atpazīt zvēra pēdas sniegā.
  4. Secināt, cik un kādi zvēri šeit ir pārvietojušies.
  5. Ievērot kārtības un drošības noteikumus dodoties uz mežu.

17

Putnu barotavas

    Rosina apzināt problēmu - kāpēc jāpalīdz putniem ziemā, kā palīdzēt, kāpēc labāk uzstādīt laukā barotavu nekā nobērt barību sniegā vai uz zemes. 19
  1. Pārrunā, ko putni ēd, kas putniem garšo.
  2. Pārrunā kādai vajadzētu būt barotavai, cik lielai, no kāda materiāla.
  3. Apskata attēlos dažādas putnu barotavas.
  4. Rosina izveidot barotavas no dabai draudzīgiem materiāliem - ķirbja mizas pusītes, apelsīna mizas pusītes, pomelo mizas pusītes, čiekuri.
  5. Izvēlas savai barotavai barību- auzu pārslas, ķirbju sēklas, tauki, melnās saulespuķu sēklas bez piedevām u.c.
  6. Īsteno ieceri, darba gaitā sekojot plānotajiem soļiem.
  7. Kad barotava gatava, izvērtē to atbilstoši kritērijiem - vai putni varēs piekļūt, vai barība nebirs zemē, vai putnus neaizbaidīs ar plīvojošām detaļām, vai labāk karināt pie loga vai pagalmā u.c.

21

Mežs mūsu rotaļu biedrs

  • Kāds ir labs mežs?
  • Vai cilvēkam ir vieta mežā?
  • Ko mežs mums sniedz?
  • Ko mēs varam dot mežam?
  • Kā no sēkliņas var izaugt liels koks?
  • Ko iespējams izgatavot no koka?

22

Dodamies ekspedīcijā uz mežu -

Piemērots apģērbs.

Drošības noteikumi.

24

Ko tev patīk darīt mežā?

  • Atrodi piecas skaistas lietas, kas tev liekas īpašas.
  • Iejūtamies meža dzīvnieku ādā un atdarinam tos.
  • Labās un sliktās pēdas mežā.
  • Dalamies iespaidos par redzēto un dzirdēto.
  • Prezentējam atrastās lietas, iztēlojamies- kam tās varēja piederēt?
  • Gleznojam mežu.

25 copy

Secinām - ja tu nocērt vienu koku, jāiestāda divi koki vietā. Koku nenocirtām, bet divas egles iestādījām.

26

Kā daba mostas pavasarī

  1. Stāsta par novērotajām pārmaiņām dabā, mainoties gadalaikam, diennaktij, laikapstākļiem.
    Pirms došanās dabā pārrunā drošības noteikumus.
    Vienojas par noteikumiem, kurus ievēros.
  2. Dodas pastaigā.
    Ieklausās apkārtējās skaņās, smaržo gaisu, pievērš uzmanību vējam, siltumam / vēsumam.
    Raksturo laikapstākļus saviem vārdiem.
    Vēro apkārtni, pievēršot uzmanību, kas ir mainījies - kā vairs nav.
    Aizver acis un ieklausās apkārt dzirdamās skaņās.
    Atgriežoties atpakaļ grupā, rosina pastāstīt spilgtākās atmiņas.

27

Lielā talka

Un, protams, piedalījāmies arī lielajā talkā.

28

Putnu vērošana

  1. Novērojot un salīdzinot un eksperimentējot izzina tuvākā apkārtnē raksturīgo putnu daudzveidību.
    30
    Organizē pastaigu.
    Pārrunā, kā būtu jāuzvedas, lai putnus varētu saskatīt un sadzirdēt.
    Ieklausās putnu balsīs un vēro tos.
    Skaita redzētos putnus, apraksta putnu izskatu, uzvedību (lido, lēkā, dzied, ēd, groza galvu utt.)
    Iegaumē vietas, kur putni redzēti.
    Dodas uz grupas laukumiņu, kur redzētos putnus atzīmē tabulā.
    Pastāsta, kur putns redzēts un cik reizes. Apraksta putnu uzvedību un izskatu.
    Mēģina atdarināt putnu balsis.

31

Mūsu zeķes dodas pretī pavasarim

Gribējām savām zeķēm parādīt mežu un atklāt dažādus meža noslēpumus. Devām zeķēm iespēju kļūt par Cūkmena detektektīviem.

Paldies tev, Cūkmen, ka devi mums iespēju piedalīties tavā projektā. Pateicoties tev, esam kļuvuši par atbildīgākiem cilvēkiem. Un mežš kļuva mums par ļoti labu draugu.

"Zvaigznītes"